Produse BIO

Ce este spirulina: beneficii, conținut și mod de administrare

Unul din cele mai populare suplimente din lume, spirulina este încărcată cu atât de mulți nutrienți și antioxidanți, încât îți poate hrăni și întări întreg organismul! Folosită încă din secolul XVI de către aztecii din Valea Mexicului, spirulina și-a recăpătat popularitatea în zilele noastre când NASA și Agenția Spațială Europeană au vrut să o includă în dieta astronauților datorită profilului nutrițional impresionant.

Ce este spirulina

Una din cele mai vechi forme de viață de pe Pământ, spirulina (Arthrospira Platensis) este o microalgă de culoare verde-albăstruie, bogată în clorofilă (pigment verde) și ficocianină (pigment albastru), care crește atât în apă sărată, cât și în apă proaspătă. Este privită ca fiind o sursă de hrană completă și o soluție pentru combaterea malnutriției în țările mai puțin dezvoltate.

Pe lângă vitamine, minerale, carotenoizi și antioxidanți, spirulina este bogată în aminoacizi. Din acest punct de vedere, este comparabilă cu oul, singurul aliment care asigură aportul tuturor aminoacizilor esențiali. Practic, spirulina poate fi considerată cea mai complexă și hrănitoare plantă.

Datorită conținutului bogat de proteine, aminoacizi, vitamine, săruri minerale și acizi grași, este considerată un excelent detoxifiant și antiinflamator. Are un rol esențial în susținerea și îmbunătățirea sistemului imunitar și se bucură din acest motiv de renume în tratamentele naturiste care se adresează diverselor afecțiuni sau boli și în cadrul profilaxiei.

Ce conține spirulina – valori nutriționale

Dintre toți fitonutrienții pe care îi conține, spirulina se face remarcată în special prin nivelul de până la 70% de proteine, un procent mai mare decât carnea roșie care are doar 27%.

Această mică algă-minune e încărcată cu peste 100 de nutrienți, dintre care:

  • Proteine: 50-70% din greutatea totală
  • Lipide: 6% din greutatea totală
  • Glucide: 7-14% din greutatea totală
  • Vitamine: A, B1, B2, B3, B6, D, E, K, acid pantotenic, biotina, acid folic
  • Minerale: mangan, cupru, fier (de 20 de ori mai mult decât spanacul), zinc, seleniu, fosfor, calciu (de 26 de ori mai mult decât are laptele)
  • Acizi grași esențiali: Omega 3 şi Omega 6
  • Antioxidanți: clorofilă, care contribuie la detoxifierea organismului şi întărirea sistemului imunitar
  • Toţi cei 8 aminoacizi esenţiali pentru organism (izoleucina, leucina, lizina, metionina, fenilalanina, treonina, triptofanul şi valina)

O singură linguriță (7 g) de spirulină uscată conține (sursă):

  • Proteine: 4 grame
  • Vitamina B1 (tiamină): 11% din DZR
  • Vitamina B2 (riboflavină): 15% din DZR
  • Vitamina B3 (niacină): 4% din DZR
  • Cupru: 21% din DZR
  • Fier: 11% din DZR
  • Mici cantități de magneziu, potasiu, mangan și alți nutrienți benefici organismului.

În plus, o linguriță are doar 20 de calorii și până la 1,7 grame de carbohidrați digerabili. Unele surse spun că spirulina conține vitamina B12, dar acest lucru este fals. Are pseudovitamină B12, care nu s-a dovedit a fi eficientă la oameni (sursă).

Spirulină – beneficii:

  • Întărește sistemul imunitar. Fiecare din cei peste 100 de nutrienți pe care îi conține spirulina contribuie la funcționarea optimă a organismului și unui sistem imunitar sănătos și puternic.
  • Ameliorează afecțiunile. Are efect antibiotic, ajutând sistemul imunitar să lupte cu infecțiile: combate virozele respiratorii și împiedică dezvoltarea virușilor. În plus, are efecte benefice pentru cei care suferă de astm sau rinită alergică.
  • Energizează organismul prin aportul mare de vitamine, minerale, proteine, acizi grași esențiali și clorofilă.
  • Ajută sistemul nervos să funcționeze corect prin reducerea stărilor de depresie, a stresului și a anxietății.
  • Detoxifică organismul prin eliminarea metalelor grele, fiind eficientă chiar și în otrăvirea cu arsenic.
  • Tratează anemia, fiind încărcată cu aproape toți nutrienții de care are nevoie organismul. Este eficientă și în tratarea deficitului de calciu sau de fier.
  • Protejează ficatul prin furnizarea unei cantități mari de proteine și vitamine care ajută la refacerea celulelor hepatice. Spirulina este recomandată și în tratamentul cirozei hepatice sau în hepatitele cronice.
  • Previne afecțiunile oculare datorită conținutului ridicat de vitamina A și de antioxidanți.
  • Ajută tratamentul bolilor cardiovasculare. Asemenea semințelor de in, spirulina este bogată în Omega 3 și Omega 6 și poate stabiliza fluxul sangvin, dar și să reducă tensiunea arterială și să regleze nivelul colesterolului “rău” din sânge.
  • Susține sănătatea oaselor și a dinților datorită conținutului ridicat de calciu.
  • Contribuie la regenerarea celulelor și încetinește îmbătrânirea, având în componența sa o cantitate mare de acizi nucleici. Este benefică stărilor de convalescență și ajută organismul să se refacă chiar și după chimioterapie.
  • Protejează stomacul. Cantitatea ridicată de proteine, vitamine și clorofilă contribuie la neutralizarea acidului gastric, îmbunătățesc digestia și pot duce la vindecarea ulcerului sau a altor afecțiuni.
  • Reglează hormonii, și anume: producția de insulină, hormonii tiroidieni, corticosteroizi, fiind de ajutor în cazul impotenței și al frigidității.
  • Menține pielea sănătoasă. Antioxidanții pe care îi conține ajută spirulina să protejeze pielea de acțiunea nocivă a radicalilor liberi și o ajută să își mențină elasticitatea.
  • Protejează stomacul. Cantitatea ridicată de proteine, vitamine și clorofilă contribuie la neutralizarea acidului gastric, îmbunătățesc digestia și pot duce la vindecarea ulcerului sau a altor afecțiuni.
  • Tratează candida. Având proprietăți antimicrobiene și ajutând la întărirea sistemului imunitar, spirulina contribuie și la eliminarea microbilor și a bacteriilor din organism, lucru ce favorizează dezvoltarea florei bacteriene sănătoase.
  • Previne apariția cancerului prin stimularea producerii de anticorpi și a proteinelor ce luptă împotriva infecțiilor. Acest lucru crește imunitatea și previne infecțiile și apariția bolilor cronice precum cancerul.
  • Adjuvant în infecția cu HIV. Ajută sistemul imunitar să lupte împotriva bolii și îmbunătățește semnificativ starea de sănătate.
  • Utilă în curele de slăbire, fiind bogată în nutrienți, lucru ce favorizează apariția senzației de sațietate. În acest sens, trebuie luată cu jumătate de oră înainte de masă pentru a-și putea face efectul și a reduce natural cantitatea de mâncare pe care organismul simte nevoia să o consume.

Mod de administrare:

Poți fie să o consumi sub formă de
pudră
,
integrată în smoothie-uri, băuturi naturale, shake-ul de recuperare după exercițiile fizice sau alte lichide
(niciodată fierbinți). Tot sub formă de pudră o poți integra în sosuri, dressing-ul pentru salată sau chiar în
deserturi de genul batoanelor sau biluțelor energizante.

Varianta cea mai ușoară este să iei spirulină sub formă de tablete
de 2-3 ori pe zi și așa ai scăpat cel mai rapid de “grija” ei.

Cum se folosește în cosmetică? Nutrienții pe care îi conține spirulina au multe de
oferit și la capitolul cosmetică. Consumul regulat de spirulină face unghiile mai sănătoase
și ajută părul să se regenereze, fiind un excelent remediu pentru căderea lui, dar și
pentru mătreață. Cât despre ten, tonifică pielea, previne îmbătrânirea ei, o
detoxifiază și ameliorează cearcănele și uscăciunea. Reduce dilatarea porilor, elimină petele, regenerează
pielea și te ajută să scapi de iritații, având un efect calmant.

Cremele pe bază de spirulină sunt perfecte mai ales pentru tenul sensibil, iarna fiind anotimpul în care își
arată cel mai bine beneficiile, când pielea este expusă la frig și vânt. Pentru un ten
curat, tonifiat și luminos
, fă-ți chiar tu acasă o mască cu spirulină! Uite de ce ingrediente ai
nevoie:

  • 1 linguriță spirulină praf (dacă ai tablete, pisează câteva)
  • 1 linguriță miere de albine
  • 1 picătură ulei esențial de levănțică, ylang ylang sau ceva plăcut care să acopere mirosul nu tocmai plăcut
    al spirulinei
  • câteva picături de apă pentru a omogeniza compoziția

Amestecă ingredientele până obții o cremă, aplic-o pe tenul curat și las-o să acționeze între 15-20 de
minute. Clătește cu apă din abundență și la final aplică o cremă hidratantă.

Contraindicații și efecte adverse:

Multe studii toxicologice au dovedit siguranţa utilizării spirulinei, aceasta fiind inclusă de către
Administraţia Alimentelor şi Medicamentelor din Statele Unite în categoria GRAS (produse recunoscute pentru
siguranţa utilizării). Cu toate astea, nu este indicat ca spirulina să fie folosită de persoanele:

  • Alergice la alge, pește sau fructe de mare.
  • Alergice la iod, deci persoanelor care suferă de hipertiroidie.
  • Care suferă de boli autoimune. Pentru că spirulina întărește sistemul imunitar, ea ar putea agrava stadiul bolilor.
  • Care prezintă simptome ale fenilcetonuriei, o afecțiune
    rară în care organismul nu poate metaboliza amino acidul L-Fenilalanină (L-Phenylalanine) pe care îl conține și spirulina.
  • Care au afecțiuni renale. Pentru a metaboliza proteinele, organismul produce amoniac care se transformă în uree. Pentru eliminarea ei, se exercită o presiune asupra rinichilor, care poate duce la insuficiență renală sau pietre la rinichi.

În situațiile de mai sus, la fel ca în cazul copiilor sau al femeilor însărcinate, cel mai bună variantă
este consultarea unui medic specialist în vederea unor recomandări.

Rubrica de întrebări și răspunsuri

Ce gust are spirulina?

Spirulina are un gust intens, specific peștelui sau apei de mare. Din acest motiv, nici gustul, nisi aspectul nu
sunt tocmai plăcute. Spirulina se poate amesteca cu alte alimente în stare pudră ca să îi mai taie din gust,
însă ai grijă ca ele să nu treacă de temperatura de 40 de grade Celsius pentru că riști să îi diminuezi
proprietățile. Dacă nu poți să treci peste gustul de apă sărată, cel mai ușor este să o consumi sub formă de
tablete.

 

Care este diferența dintre spirulină și chlorella?

Spirulina este soră cu chlorella, cele două fiind foarte asemănătoare între ele. Oamenii de știință chiar
le-au confundat în anii 1940. Cu toate că sunt foarte similare, există diferențe notabile între ele: spirulina
crește sub formă de spirală, nu sferică; este verde-albăstruie, nu verde; crește și de 100 de ori mai mare
decât chlorella în apă dulce și sărată, nu doar dulce. În plus, spirulina nu necesită procesare, spre diferență
de chlorella care are pereți tari și necesită procesare pentru ca organismul să asimileze
nutrienții. Ce e interesant de reținut este faptul că proteinele din spirulină se digeră mai bine,
într-o proporție de 83% – 90% în comparație cu chlorella.

 

Ce este ficocianina?

Ficocianina este un pigment cu capacități antioxidante care se obține din spirulină. Procedeele de obținere
a ficocianinei pure fac din ea un pigment excelent de utilizat în industria farmaceutică sau cosmetică.

Pigmentul se întâlnește în structura aparatului fotosintetic la cianobacterii și are rolul de a capta
energia electromagnetică și a o transmite centrilor de reacție.

Câtă spirulină este recomandat să consumi pe zi?

Doza standard variază între 1 și 3 grame, însă chiar și doze de până la 10 grame au fost administrate în
mod eficient. Spirulina este benefică pentru toată lumea, dar ar trebui să avem în vedere diferitele
cantități recomandate:

  • Copii: 0,6-1,2 g/zi
  • Adulți: 2,4-3 g/zi (în 2-3 reprize)
  • Femei însărcinate: 1 g/zi
  • Persoane cu colesterol mărit: 1-8 g/zi
  • Pentru a ține sub control nivelul de glicemie: 2,4 g/zi
  • Persoane care suferă de steatoză: 4,5 g/zi
  • Sportivi: până la 10 g/zi